Onder die naam nodigen Oisterwijkse organisaties u van harte uit om samen de 75ste Nationale Bevrijdingsdag in Oisterwijk te vieren. Op dinsdag 5 mei zijn er van 11 tot 12.30u wandelingen (Stadsgidsen, Werkgroep Struikelstenen, Boswachter Frans Kapteijns), rondleidingen (KVL met Oisterwijk In Beeld, Joodse Begraafplaats) en een lezing (Henk van der Linden). Van 11 tot 17u (en op zondag 10 mei van 12 tot 17u) is er een expositie (Heemkundekring De Kleine Meijerij ism Oisterwijk In Beeld). En van 14.30 tot 17.30u zijn er een art performance en een bevrijdingsconcert (bij GUO). Voorts zijn er publicaties, een onderwijsproject en een statiegeldactie.
In De Nieuwsklok ontvouwt GUO-vrijwilliger Jos Creusen het 5 mei-programma in zijn tiendelige artikelenreeks. Per artikel leest u tevens waar u zich voor beschreven activiteit inschrijft. Een totaaloverzicht vindt u in De Nieuwsklok van 12 februari en verschijnt nogmaals op 29 april. ‘All in’ dagtickets à €20,- (ochtendactiviteit naar keuze + art performance + bevrijdingsconcert) reserveert u via www.groetenuitoisterwijk.nl. Voor alles geldt: VOL=OP, dus reserveer tijdig!
Aflevering 10: A Fisbank In Himl
(Uitsluitend met all in dagticket via www.groetenuitoisterwijk.nl)
‘Van Cohen tot Winehouse’, van Nikitov met singer-/songwriter/gitariste Niki Jacobs als frontvrouw, beleeft op 8 maart 2019 haar vuurdoop in Koninklijk Concertgebouw Amsterdam. Hierop volgt een theatertournee door het jubelende land. In deze ode aan Joodse popiconen komen rockclassics voorbij van Leonard Cohen, Bob Dylan, Dolly Parton, Paul Simon, Billy Joel, Beck, Kiss, Led Zeppelin, Amy Winehouse, … Nikitov speelt ze sprankelend, sfeervol en vernieuwend in Klezmer-idioom. Niki overgiet ze met fluwelen vocalen in het Jiddisch. ‘Stairway To Heaven’ getransformeerd tot ‘A Fisbank in Himl’.
Niki Jacobs (1978, Haarlem) trekt na haar klassiek-vocale opleiding aan het conservatorium naar London en New York om te studeren bij Zalmen Mlotek en Adrienne Cooper. Met Jelle van Tongeren begint ze in 1999 Nikitov. Uitgangspunt: de combinatie van Jiddische liederen met ritmes en klanken uit gipsy jazz en etnische muziek uit Oost‐Europa. Evident uit geografisch en historisch perspectief: Roma en Joden zijn in lotsbestemming (diaspora, shoa) én muzikaal diep met elkaar verbonden.
Nikitov toert door West- en Oost-Europa en bijna alle staten van USA en brengt ‘Amulet’ (2004) en ‘Vanderlust’ (2006) uit. Geleidelijk ontstaat behoefte om de gipsy jazz los te laten, om dieper te graven naar Jiddische en Klezmer-wortels en van daaruit eigen werk te schrijven in het Jiddisch. Niki stoeit met de vraag hoe Jiddische tradities zich verhouden tot het seculiere hier en nu. Onderliggende kern is onderhevig aan haar persoonlijke muzikale ontwikkeling, maar ook aan haar ervaringen als Joods musicus.
Met die zoektocht verwerft ze erkenning, eerst voor haar benadering van het traditionele Jiddische lied, geleidelijk voor haar authentieke interpretaties die ze aan die tradities geeft. De emoties en diepgang van de Jiddische teksten krijgen door haar inbreng een extra dimensie.
Daarnaast begint ze met het schrijven van werk in het Nederlands en Engels. Samen met bassist Jason Sypher schrijft ze in New York EP ‘Witness’ met Engels-/Jiddischtalige nummers, getuigenis van hoe ze breekt met de muzikanten Adam Good en Jelle van Tongeren. Na een toer door Nederland blijkt de afstand tussen New York en Haarlem toch te groot en scheiden zich de wegen tussen haar en Jason. Tijd voor nieuwe avonturen, nieuw repertoire, nieuwe muzikanten.
Ze treedt uit de veiligheid van de traditie en brengt haar muzikale ervaringen samen in ’The Tea House Project’. De vakpers is himmelhoch jauchzend, de moedige stap levert dan ook jubelende kritieken, inclusief een 5***** recensie in de Volkskrant, gevolgd door een 4**** sterren recensie voor ‘Anno 1999’ uit (sic) 2011.
Vanaf dan trekt Niki langs Europese en Amerikaanse podia met Ro Krauss, Edwin Wieringa, Emile Visser, Peter van Os en Ruud Breuls. Voortgaande verdieping in het Jiddisch leidt in 2015 tot ‘Mameloshn’, waarin ze haar favoriete rockclassics in het Jiddisch vertaalt, schitterend gearrangeerd en dito uitgevoerd in Klezmeridioom à la Nikitov: puur, swingend, rockend, poëtisch. Klein meesterwerk, wonderschoon, vernieuwend, relevant, oordeelt de internationale vakpers.
De karavaan trekt langs synagogen in Nederland, theaters in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en dwars door de VS waar Nikitov in 2016 14 concerten in 3 weken geeft. Samen met bindteksten rondom de songs en anekdotes over deze waanzinnige roadtrip is het een onvergetelijk avontuur.
Na haar Amerikaanse toer tast Nikitov af hoe ook op Nederlandse bodem de culturele verbinding tussen de Joodse identiteit en de passie voor pop en rock een nieuwe plek te geven. Uit die gedachtepiste ontspruit ‘Van Cohen tot Winehouse’, ode aan Joodse popiconen en hun rockclassics, vol herkenning, vernieuwing, ontroering en humor. Er volgen 30 shows in 2 maanden met een internationaal gezelschap, inclusief een hereniging met Jason Sypher en verder Niki Jacobs, Emile Visser, Pieter Jan Cramer en Hubby Jenkins.
De cirkel is rond, de karavaan trekt voort. Op Bevrijdingsdag dinsdag 5 mei 2020 doet ze GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk aan. Daarmee vormt ze het sluitstuk van ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’.
Niki Jacobs wijdt zich al ruim 20 jaar aan Joodse volkscultuur, Klezmermuziek en Jiddische liederen. Haar passie komt voort uit haar diepe fascinatie voor haar eigen familiegeschiedenis. Als vertolkster van Jiddische liederen behoort ze tot de beste Jiddische zangeressen.
Naast haar Nikitov-projecten doet ze met Pieter Jan Cramer podia aan met babyconcerten ‘Winterse Wiegeliedjes’ en ‘Uit Alle Windstreken’ en met Ivo Dinkelaar met peuter-/kleuterprogramma ‘Ruun de Raaf’. Hieruit zijn enkele albums voortgekomen, waaronder ‘Treyst’ uit 2017. Ook geeft ze zangles en is ze directeur van Stichting ter Bevordering van de Jiddische Cultuur. Hiermee organiseert ze workshops en concerten in onder andere synagogen in Nederland en daarbuiten.