Onder die naam nodigen Oisterwijkse organisaties u van harte uit om samen de 75ste Nationale Bevrijdingsdag in Oisterwijk te vieren. Op dinsdag 5 mei zijn er van 11 tot 12.30u wandelingen (Stadsgidsen, Werkgroep Struikelstenen, Boswachter Frans Kapteijns), rondleidingen (KVL met Oisterwijk In Beeld, Joodse Begraafplaats) en een lezing (Henk van der Linden). Van 11 tot 17u (en op zondag 10 mei van 12 tot 17u) is er een expositie (Heemkundekring De Kleine Meijerij ism Oisterwijk In Beeld). En van 14.30 tot 17.30u zijn er een art performance en een bevrijdingsconcert (bij GUO). Voorts zijn er publicaties, een onderwijsproject en een statiegeldactie.
In De Nieuwsklok ontvouwt GUO-vrijwilliger Jos Creusen het 5 mei-programma in zijn tiendelige artikelenreeks. Per artikel leest u tevens waar u zich voor beschreven activiteit inschrijft. Een totaaloverzicht vindt u in De Nieuwsklok van 12 februari en verschijnt nogmaals op 29 april. ‘All in’ dagtickets à €20,- (ochtendactiviteit naar keuze + art performance + bevrijdingsconcert) reserveert u via www.groetenuitoisterwijk.nl. Voor alles geldt: VOL=OP, dus reserveer tijdig!
Aflevering 9: Op Drift
(Uitsluitend met all in dagticket via www.groetenuitoisterwijk.nl)
In opdracht van GUO-concerten Groeten Uit Oisterwijk voert kunstenaarsduo ’Miss’ eenmalig ‘Op Drift’ uit. In deze speciaal voor ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’ geproduceerde art performance laat het duo zich dragen door soundscapes.
‘Op Drift’ ontwikkelt zich tot cyclische eenheid van woord, beeld en geluid. Voorgedragen zinnen roepen vragen (actie) op, ter plekke gecreëerde, kleurrijke bootjes geven antwoord (reactie). Het duo nodigt haar publiek uit om mee te bouwen. De ruimte laat zich overspoelen door een oceaan aan kleurrijke, deinende bootjes, geleidelijk uitdijend tot bonte vloot. Eén na één vloeit kunstenaar over in muzikant, art performance in concert, ‘Miss’ in ‘Nikitov’.
Hoewel ingegeven door de viering van onze bevrijding als aanleiding, lijkt het gedachtegoed achter ‘Op Drift’ niet afgebakend, kent het met containerbegrip‘vrijheid’ hooguit een gemene deler. De gedachtegang van de makers lijkt ontsproten uit een optelsom van universele idealen waarmee we het abstracte ‘vrijheid’ , tastbaar opgehangen aan ‘bootjes’, zoal associëren: vrede, verbondenheid, democratie, harmonie, pluralisme, inclusie, tolerantie, openheid, solidariteit, rechtvaardigheid, medemenselijkheid, …… Dit maakt de idee achter deze art performance voor velerlei uitleg vatbaar:
Bootjes als symbool van transitie, topografisch of overdrachtelijk, van bovenwereld naar onderwereld, van tijdelijk naar eeuwig? In bootjes vluchtend de vrijheid tegemoet of juist geketend van vrijheid naar slavernij? Van onheil naar het ongewisse? Van veerman Charon en zijn passagiers met hun oversteek van de Styx op weg naar Hades? Op de Middellandse Zee ronddobberende vluchtelingen in deinende, lekke sloepen in de hoop af te koersen op lotsbestemmingen met democratische verworvenheden? Water, bootjes en spelevaren als basisingrediënten voor plezierbeleving?
Het kan allemaal en nog veel meer. Wellicht hadden de bootjes zelfs evengoed vleugels kunnen zijn van al dan niet gepende veders, van staal, fluweel, satijn, papyrus. Van vogels, vlinders, insecten, vliegtuigen. Van de gevleugelde Icarus die de vaderlijke waarschuwingen van Daedalus in de wind slaat, met in was doordrenkte vedervleugels op zijn vlucht van Kreta naar Athene in onbezonnen overmoed de zon te dicht nadert en neerstort in de zee die tegenwoordig zijn naam draagt.
De uitvoerders laten de interpretatie aan de individuele bezoeker. Zonder zelf in te vullen, te duiden, richting te geven of te oordelen, lijkt de enige missie achter ‘Op Drift’ het aanreiken aan haar bezoekers, het aanzetten tot interactie en reflectie omtrent dat ene universele containerbegrip ‘vrijheid’, met of zonder minuscule tot groteske idealen die het al dan niet in ons oproept en waarmee we het al dan niet associëren.
‘Miss’ is Marion Steur (Doesburg) en Ine van Son (Moergestel). Ine maakt monumentale installaties, veelal met textiel, Marion schildert, maar dat dan met woorden. Sinds 2012 kruisen hun paden zich met regelmaat en ‘profiteren’ ze van elkaars drijfveren. Als duo weven ze een organisch web van beeld en woord. Woorden vloeien over in beelden vloeien over in woorden en zo voort. Zonder de geringste hiërarchie bevestigen ze elkaar, dagen elkaar uit, stuwen elkaar voort. Daarbij houdt ‘Miss’ van interactie, niet alleen tussen disciplines of tussen materiaal en elementen, maar ook tussen werk en publiek.
In hun gezamenlijke projecten stroomt rijkelijk aandacht voor het onzichtbare. Door samen op te trekken vormen ze hun werk om, van toevallige samenloop naar organisch geheel, waarin 1+1 meer is dan 2. Resultaten? ‘Bloemenoffer’ (Kunst in Duin, 2014), ‘Spinsels’ (Kunstschouw, Burg Haamstede, 2017), ‘F/LUISTER’ (2017), ‘Op Zoek Naar De Vrouw’ (2018), ‘Oud Hout’ (Veldhoven, 2019), ‘Water En Vuur’ (2019). Daar voegen we nu dus aan toe: ‘Op Drift’ (GUO, Oisterwijk, 2020).
September 2018 bezoekt Ine in de abdijkerk van het Trappistenklooster in Berkel-Enschot de sloteditie van ‘Zondaars?!’, een rondtrekkende expositie van een Tilburgs kunstenaarscollectief over de zeven hoofdzonden. Ze wordt er geraakt door de transcendente intensheid van dragende soundscapes uit de computergestuurde Hexapan van componist, multi-instrumentalist en GUO-vrijwilliger geluidstechniek Rob Rieter (Tilburg). Hij stemt toe om ook ‘MISS’ in haar ontwikkeling en uitvoering van ‘Op Drift’ te voorzien van soundscapes.
En zo breidt duo ‘MISS’ in ‘Op Drift’ voor de gelegenheid uit tot drieëenheid op tijdens ‘Oisterwijk in WOII – WOII in Oisterwijk’. En voegt klank zich organisch bij woord bij beeld bij klank bij woord bij beeld bij en zo voort. Zonder hiërarchie, elkaar bevestigend, aanvullend, uitdagend, voortstuwend, in elkaar verweven, overvloeiend.